Dagbladet – Israel som skurkenasjon

Israel er en skurkestat

Faksimile Dagbladet 10.juli 2004

Dagbladet bruker et sitat av erketerroristleder, Yassir Arafats rådgiver, Nabil Abu Rudeineh, og lar den bli overskrift til artikkelen. Avisens subjektive journalistikk kan ikke bli mer tydelig enn dette. Denne reportasjen inneholder samme desinformasjon som lederartikkelen. Nemlig at hele strekningen består av åtte meter høye betongelementer. Dagbladet lar Israels UD komme med sin uttalelse: «Uten terror ville det ikke ha blitt noe gjerde» lenger nede i reportasjen. Men det er liten tvil om hvilke synspunkter og hvilken side i konflikten Dagbladet fremmer og sympatiserer med. Overskriften er med på å skape et inntrykk av Israel som en ond nasjon. Mon tro om Dagbladet noen gang har hatt lignende overskrifter rettet mot andre land?

Dagbladet skriver: «Gir blaffen i FN-domstolen». Egil «Drillo» Olsen ytret noe liknende i 2009 da han sa til TV2: «De driter i FN«. Når han sa: » Israel utvidet grensene sine i 1967 og de ble fordømt nord og ned av FN, og kommandert tilbake til de opprinnelige grensene», viser det kun mangel på kunnskap (mer om det siden). Mulig han baserer sin argumentasjon på blant annet Dagbladets nyhetsreportasjer?

Tidligere utenriksminister Jan Petersen viste seg å være svært fornøyd med «dommen» fra Haag:

Dagbladet - Israel er en skurkestat_0003Jan Petersen med flere var og er svært «dyktige» i å fortelle israelerne hva de ikke får gjøre. De klarer aldri å komme opp med løsninger. Hva er det da Israel bør gjøre isteden for å bygge et sikkerhetsgjerde for at landets innbyggere skal føle seg trygge og kunne leve normalt? Hvordan stopper man personer som har til hensikt å sprenge seg selv på et diskotek?

10 år etter at denne artikkelen stod på trykk i Dagbladet har ingenting forandret seg. Norske medier tegner karikaturtegninger av Muren og visse politikere fordømmer Israel og forteller de hva de IKKE får gjøre.

Legg merke til at Dagbladet skriver «dommen», mens i sitatet til Petersen sier han «kjennelsen». Men selv om han vet forskjell på en dom og en rådgivende uttalelse fra Haag domstolen, kan han ikke forskjell på mur og gjerde. Når selveste utenriksministeren fra et høyreparti (Høyre), sittende i Regjering med en statsminister fra et parti som er kjent for å være Israel-venn (Krf) og klarer å bruke palestinernes forvrengte propaganda versjon, er dette svært bekymringsfullt. (mer om Jan Petersen og Kjell Magne Bondevik ved en senere anledning)

Hvem har for øvrig hørt om «Muren» som Saudi Arabia bygger på grensen mot Yemen og Irak for å forhindre smugling, illegale immigranter og terrorister?

Tilslutt: Hva og hvor er nå dette hen?

USA- Mexico gjerde

Trykk her for å se svaret!